Magnézium v tehotenstve

Magnezium v tehotenstve

Zmeny chutí, výkyvy v hladine hormónov, zmeny v telesných proporciách a aj dovtedy nepoznané pocity. Počas tehotenstva prechádza žena mnohými zmenami, čomu by mala prispôsobiť aj stravu a sústrediť sa na jej výživovú hodnotu. Hovorí sa, že tehotné ženy by mali jesť za dvoch. Pravdou však je, že nejde o množstvo, ale o kvalitu potravín. Vyvážená strava bohatá na vitamíny a minerály napomáha tomu, aby tehotenstvo prebehlo bez problémov a mamička aj dieťatko boli zdraví. A jedným z najdôležitejších minerálov, na ktorý by budúce mamičky nemali zabúdať, je magnézium.

Odkedy žena zistí, že v nej rastie nový život, prirodzene pociťuje zodpovednosť, už nielen za seba, ale aj za svoje ešte nenarodené bábätko. Preto sa väčšina budúcich mamičiek snaží sebe aj svojmu dieťatku dopriať všetko čo potrebujú, a to nielen vo forme stravy, ale aj rôznych vitamínov z lekárne. Na čo by však tehotné ženy rozhodne nemali zabúdať, je prijímať dostatok magnézia.

Dávkovanie magnézia v tehotenstve

Spotreba tohto dôležitého minerálu sa počas gravidity zvyšuje o 10-15% a počas dojčenia o 20-25%. Keďže sa kvôli tehotenstvu zvyšuje objem krvi v tele matky až o jeden liter, obličky sú viac zaťažované a pri ich činnosti sa spotrebuje, ale aj nevyužito vylúči viac magnézia. Telo budúcej mamičky však naopak vyžaduje pre správny vývoj tehotenstva ešte väčšie množstvo magnézia než predtým. Magnézium je nevyhnutné najmä na stavbu kostí a vývoj plodu, pre správnu hormonálnu a metabolickú reguláciu a tiež uľahčuje samotný priebeh tehotenstva. „Tehotná žena by mala prijímať zvýšené dávkovanie magnézia v priebehu celého tehotenstva, no predovšetkým medzi 20. a 30. týždňom, kedy sú hladiny magnézia v organizme tehotnej najnižšie a môžu viesť k zvýšenému riziku potratu, predčasného pôrodu, nedostatočnej funkcie placenty a výskytu astmy a ekzému u detí,“ uvádza MUDr. Andrea Vašková z gynekologickej ambulancie v Prešove. V prípade nedostatočného príjmu magnézia si ho telo kompenzuje zásobami z kostí matky či dokonca aj plodu. Tento stav však môže ohroziť zdravie mamičky alebo spomaliť rast dieťatka.

Užívanie magnézia je pre budúce mamičky a vyvíjajúce sa dieťatko nenahraditeľné

Väčšina mamičiek pozná magnézium ako liek na kŕče v nohách, rôzne opuchy či vysoký krvný tlak. Avšak tento minerál má omnoho viac priaznivých účinkov. „V prvých týždňoch tehotenstva užívanie magnézia pomáha pri ranných nevoľnostiach, kŕčoch a tiež ako prevencia potratu. Vo vyššom štádiu tehotenstva zamedzuje tvrdnutiu bruška, znižuje riziko predčasného pôrodu či zvýšeného krvného tlaku. Celkovo magnézium pomáha pri metabolizme tukov, cukrov a bielkovín, znižuje svalové napätie, zlepšuje priebeh cukrovky, ochorení srdca a ciev a vo vysokých dávkach má ochranný účinok na nervový systém plodu,“ vysvetľuje MUDr. Andrea Vašková z gynekologickej ambulancie v Prešove. Navyše pomáha budúcim mamičkám udržať si zdravé vlasy, nechty a zuby. Rovnako priaznivo pôsobí magnézium aj na vyvíjajúce sa bábätko. Dieťatku zabezpečí dostatočné zásobenie živinami a kyslíkom, vďaka čomu sa dobre vyvíja a má vyššiu pôrodnú hmotnosť. Budúce mamičky sa predávkovania magnéziom obávať nemusia, telo si vezme len toľko, koľko skutočne potrebuje a zvyšok vylúči.

Magnézium v materskom mlieku

O dôležitosti magnézia pre zdravie matky a dieťaťa svedčí aj jeho vysoká koncentrácia v materskom mlieku. Mliečne žľazy počas prvých dní po pôrode produkujú materské mlieko s koncentráciou až 42 mg magnézia na liter materského mlieka, pričom postupne dochádza k jeho znižovaniu na 35 mg/liter. Dojčené dieťatko však nielenže od matky dostáva potrebnú dávku magnézia, ale vďaka zloženiu materského mlieka ho vie aj lepšie spracovať. V kolostre, „prvom“ materskom mlieku, ktoré prsné žľazy produkujú maximálne do 72 hodín po pôrode, sa v zvýšenej koncentrácii nachádza kyselina orotová, ktorá urýchľuje vstrebávanie magnézia, ako aj ďalších, pre telo novorodeniatka kľúčových látok. Táto dôležitá látka zostáva v materskom mlieku aj neskôr, avšak v nižšej koncentrácii.

Magnézium v potravinách

Existuje mnoho prirodzených zdrojov magnézia, ako napríklad rôzne druhy orechov, datle, artičoky, špenát, kandizované ovocie, treska a iné. Tie však nie vždy obsahujú dostatok magnézia potrebného pre budúcu mamičku a jej dieťatko. Navyše, množstvo magnézia v potravinách sa stráca predovšetkým kvôli zindustrializovaniu potravinárskeho priemyslu či zmene klímy, ale aj kvôli nevhodnej úprave potravín ako sú vysmážanie či konzervovanie. Ďalšou komplikáciou pre vstrebávanie magnézia je jeho kombinovanie s kravským mliekom či s potravinami bohatými na železo. Tiež si musíme uvedomiť, že rovnica „koľko magnézia prijmeme, toľko sa vstrebe“, neplatí. Z celkovo prijatého magnézia dokáže náš organizmus vstrebať len 30%. Jeho vstrebávanie zhoršuje prítomnosť tukov, cukrov, vlákniny a voľného vápnika v strave a taktiež nedostatok vitamínov skupiny B. Z tohto dôvodu je preto vhodné dopĺňať zásobu magnézia v tabletkách. „Dôležitý je aj výber vhodného typu magnézia, teda magnézia ako lieku, nie výživového doplnku,” upozorňuje MUDr. Vašková. V lekárňach nájdete voľnopredajný liek Magnerot, ktorý okrem potrebnej dávky magnézia obsahuje aj vyššie spomínanú kyselinu orotovú. Vďaka tejto jedinečnej kombinácii sa podiel vstrebaného, a teda v tele využiteľného, množstva magnézia zvyšuje. Doprajte si zdravý priebeh tehotenstva a svojmu dieťatku ten najlepší štart do života.

Zdielaj tento článok: