Pestrá a vyvážená strava

Pestrá a vyvážená strava

Nielen každodenný život a s ním spojené povinnosti, ale aj aktuálne spoločenské dianie a sociálne nástrahy môžu viesť k vnútornému stresu, ktorý doslova nevnímame. Pre nedostatok času meníme stravovacie návyky a zdravej, pravidelnej strave venujeme stále menšiu pozornosť. Správna výživa znamená stravovať sa pravidelne. Základom sú raňajky a ďalšie dve hlavné jedlá dňa, doplnené čerstvou zeleninou a ovocím. Pri výbere potravín myslite na dostatok bielkovín, tukov a správnych sacharidov, vrátane mliečnych výrobkov a mäsa. Denne si doprajte vlákninu, ktorá správne pôsobí na trávenie a nezabúdajme ani na vitamíny a minerály, ktoré získame z ovocia, zeleniny, strukovín a celozrnných potravín. Niektorí ľudia majú lepšiu schopnosť vyrovnať sa so stresom, iní sa dokážu čiastočne adaptovať. Správna voľba potravín je kľúčová pre udržanie zdravia a zvládanie stresu. Niektoré druhy potravín pôsobia ako stimulátory a môžu byť príčinou samotného stresu. Iné naopak pre dostatok živín pôsobia upokojujúco.

Potraviny podporujúce stres:

  • Alkohol - zaťažuje telo a pečeň toxickými látkami, vyvoláva nervozitu a nespavosť
  • Kofeín – v káve, čiernom čaji, ale aj v čokoláde a energetických nápojoch v nadmernom množstve pôsobí naorganizmus ako dlhodobý stres, zaťažuje obličky a spôsobuje nárast hmotnosti
  • Sladké a slané jedlá
  • Tučné jedlá, priemyslovo spracované a rafinované potraviny, potraviny s obsahom konzervačných látok – majú vysoký obsah kalórií a nedostatok živín. Telo musí čerpať z vlastných zásob vitamínov, minerálov a enzýmov, aby ich spracovalo
  • Mliečne výrobky, margaríny – sú ťažko stráviteľné
  • Korenené jedlá – dráždia sliznicu žalúdka

Potraviny proti stresu:

  • Nelúpaná ryža – postupne vstrebávajúce uhľohydráty zaručujú dlhodobú zásobu energie
  • Zelenina (najmä kel, uhorky, cesnak, avokádo, stopkový zeler)
  • Ovocie – zdroj vitamínu C a mangánu (jahody, čučoriedky, jahody, maliny)
  • Morské riasy, nápoj z mladého jačmeňa – pôsobia detoxikačne, posilňujú pečeň
  • Mandle, slnečnicové semienka, sezam – zdroj horčíka, zinku, draslíka a vitamínov skupiny B

Zdielaj tento článok: